Scouting Doetinchem

Spetterende waterdag aan de oever van de Oude IJssel

Op zaterdag 10 september organiseren IVN Oude IJsselstreek en de drie Doetinchemse scoutinggroepen Roothaan, Hamaland en Graaf Otto samen een 'spetterende waterdag' op en bij het nieuwe stadsstrand van Doetinchem. De dag start om 10.30 uur en is bedoeld voor de eigen scoutingleden en IVN-leden, maar ook voor het publiek. Kinderen zijn van harte welkom om aan de wateractiviteiten deel te nemen.

Met deze Waterdag vieren de drie scoutinggroepen dat de scouting 100 jaar geleden in Doetinchem werd opgericht. In 1916 ontstond de eerste padvindersgroep, op initiatief van burgemeester De Groot van Embden. Deze groep werd de Dodogroep genoemd. In 1937 kwamen de Hamaland en Roothaangroep erbij.

De Waterdag vindt plaats op en bij het nieuwe stadsstrand aan de oever van de Oude IJssel, nabij het centrum van de stad. Op die plek gaan de scouting- en IVN-leden allerlei activiteiten doen die met water te maken hebben zoals proefjes doen, watervolleybal en vlotvaren op de rivier. De bedoeling is dat het een actieve dag wordt, waar ook het nodige geleerd wordt over de waterkwaliteit, het varen op de Oude IJssel en het waterbeheer.

De scoutinggroepen combineren deze Waterdag met het jaarlijkse 'overvliegen' van speltak naar speltak. Daarom zijn ook alle ouders van de overvliegers welkom. De dag staat ook open voor het publiek dus kinderen die langs komen, mogen lekker meedoen.

Aftermovie Waterdag